Terug naar het overzicht

Motorrevisie: een afwisselend en boeiend vak met een gouden toekomst

Volgende

Wat motorrevisie eigenlijk is? Philippe Maerten, de oprichter van de onderneming Arsa, legt het ons haarfijn uit en vertelt meteen ook welke toekomst er voor deze sector is weggelegd. Grégory Soyeurt, een jonge autoliefhebber, werkt al bij Philippe sinds hij zeven jaar geleden de schoolbanken verliet. Hij vertelt ons wat hij van zijn job vindt en waar zijn belangstelling voor dit afwisselende en boeiende beroep vandaan komt.

Wat is het?

Motorrevisie / rectifieur de moteurs

We vinden het atelier van Arsa in het Waals-Brabantse Woutersbrakel. En daar wordt meteen duidelijk wat motorrevisie is: het herstellen en reviseren van motoren, zowel oude als minder oude. Het gaat vooral om motoren van brommers, motors, wagens, bestelwagens, vrachtwagens, bussen, enzovoort.

Philippe Maerten, de oprichter van het atelier, legt uit:
“Bij het reviseren van een motor komt het erop aan om te achterhalen waarom een motor niet meer werkt. We halen de motor uit elkaar (volledig of gedeeltelijk) en met specifieke machines herstellen we de onderdelen die niet meer werken. Dat kan het vlakslijpen van een licht misvormde cilinderkop zijn, of het herstellen van een beschadigde krukas, of het uitboren van een versleten motorblok. Als de onderdelen hersteld zijn, steken we de motor opnieuw ineen en dan testen we de kwaliteit van de gereviseerde motor.”

Een sector met een toekomst …

Volgens Philippe is de sector van de motorrevisie in volle groei. Waarom precies? “Uiteraard zijn de motoren van vandaag betrouwbaarder en geavanceerder dan vroeger, maar ze kunnen minder tegen een stootje: als er ook maar iets fout is, kan alles blokkeren. Ze moeten dus vaak worden hersteld. Bovendien is het milieuvriendelijker om een motor te herstellen in plaats van die meteen door een nieuwe te vervangen. Een motor van nul opbouwen zorgt voor een veel grotere CO2-uitstoot."

… en een sector vol uitdagingen

Zowel in België als in het buitenland heeft de sector te kampen met een groot tekort aan geschoold personeel. Philippe legt uit: “Wij zijn echt voortdurend op zoek naar nieuwe revisoren. Binnen de Groepering van Motorrevisiebedrijven (van de confederatie Federauto) hebben we daarom besloten om al onze ateliers open te stellen voor scholen, zowel Franstalige als Nederlandstalige: zo kunnen de leerlingen zelf zien waaruit ons werk bestaat en kunnen ze eventueel stage komen lopen. Al wie autotechniek of algemene mechanica studeert of heeft gestudeerd, is bij ons welkom.
Je krijgt dan een opleiding op de werkvloer in onze onderneming. Zo leer je niet alleen meer over hoe een motor of een voertuig in het algemeen werkt. Je krijgt ook meer kennis over de machines en leert preciezer te werken. Bovendien evolueren de technologieën behoorlijk snel. Om alles te kunnen volgen moet je regelmatig informatie inwinnen, bij de constructeurs of via een bezoekje aan de fabriek. Daar kom je veel te weten over machines of specifieke onderdelen. Het zijn hoge eisen, maar tegelijk is het zeer verrijkend."

De vijf belangrijkste eigenschappen van een goede revisor

  1. Een goed begrip van de werking van een motor en een neus voor deductie. Als je daarover beschikt, kan je aan de hand van de symptomen snel achterhalen wat de oorzaak van een probleem is. Zo vermijd je nutteloos werk. Vandaar het belang om al een goede opleiding te hebben gevolgd.
  2. Verzorgd en precies werk kunnen afleveren.
  3. Een goed begrip van de defecten van een motor en het vermogen om de beste oplossing voor de herstelling te vinden.
  4. Nieuwsgierigheid en teamspirit. Je moet je constant bijscholen en de technologische evolutie volgen (bijvoorbeeld door opleidingen). Je leert veel van je collega’s en je geeft jouw kennis ook aan hen door.
  5. Een goed organisatievermogen. Er zijn geen routineklussen, het werk verandert constant. Je moet kunnen overgaan van het ene probleem naar het andere en je snel aanpassen.