Terug naar het overzicht

Leerjongens/-meisjes aan het woord

Volgende

Een gezellige ontvangst bij AZ Partners, een garage met vestigingen in Bastenaken en Aarlen, gerund door Pierre Adam en Jean-Benoît Zeler. Het bedrijf telt 25 mensen en is gespecialiseerd in auto’s, motoren, bedrijfsvoertuigen en industriële toepassingen (garagepoorten). De garage doet een beroep op leerjongens/-meisjes en stagiairs van de École Pierard, het IFAPME en de École Lenoir.

Wat verwacht AZ Partners van een goede leerjongen/-meisje?

Leerjongens / apprentis

"Vooreerst is het belangrijk om de instructies op te volgen. We moeten het gevoel hebben dat ze er elke dag op vooruit gaan en gemotiveerd zijn. De jongeren moeten zin hebben om het beroep te leren. Natuurlijk moet het ook rendabel zijn."

Stagiairs en leerjongens/-meisjes in opleiding

Leerjongens/-meisjes moeten snel efficiënt zijn en de basiskennis onder de knie krijgen. De school leert hen wel correct te werken, maar niet altijd snel. Volgens Pierre Adam zijn scholen soms niet voldoende uitgerust als het over plaatwerk en nieuwe technieken gaat. Het materiaal daarvoor is dan ook bijzonder duur. Daarom heeft AZ Partners een akkoord gesloten met EDUCAM. De leerlingen kunnen samen met de mecaniciens een opleiding volgen in het Luikse opleidingscentrum Auto-FORM. De jongeren leren er nieuwe lastechnieken, spuitvrij uitdeuken en kunnen een certificaat behalen om aan elektrische voertuigen te mogen werken.

Carrosserie, een permanente evolutie

Leerjongens / apprentis

De laatste jaren zijn auto-onderdelen sterk veranderd: er wordt nu veel meer gebruikgemaakt van aluminiumstructuren en staal met een hoge elasticiteit. Ook de assemblagemethodes in de fabriek evolueren zeer snel. Auto’s zitten nu ook boordevol elektronica en veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control of een trillend stuur of trillende zetel als je over een witte lijn rijdt. Bij hybride voertuigen moet je goed opletten met stroom. Elektrocutie is snel gebeurd. Een of twee mensen in het atelier moeten een certificaat bezitten om met elektrische voertuigen te mogen werken.

Een indrukwekkende droogrobot

Bij AZ Partners staat naast de traditionele spuitcabine een splinternieuwe droogrobot. Jean-Benoît Zeler legt ons het verschil uit tussen de twee systemen.

Deze gasrobot werd in 2000 aangekocht (kostprijs meer dan 125.000 euro) toen de sector verplicht werd om producten op waterbasis te gebruiken om aan de ecologische normen te kunnen voldoen. Vroeger zaten er in lak oplosmiddelen die de vloeistoffen hard maakten. Het probleem met deze producten op waterbasis is het drogen, waarvoor er een grotere luchttoevoer en een groter vermogen in termen van calorieën nodig is. En daar bewijst de robot zijn nut. Het apparaat is gebaseerd op dezelfde industriële technologie als de droogrobots van de TGV. Je kan er spuiten bij 10°C (tegen 22-24°C in een normale cabine).

Men brengt het product op waterbasis aan en de mobiele onderdelen van de robot bewegen zich langs de onderdelen van het voertuig, een beetje zoals in een carwash. Dit wordt nog eens overgedaan met de twee vernislagen. Na twee of drie keer is de auto klaar. In een gewone cabine moeten de stukken ongeveer een uur op 60°C ‘bakken’.

De sleutel tot een succesvolle stage

Alain Cornet, leerkracht aan de École Pierard, is trots op de afdeling Carrosserie van zijn school. Een tiental jaar geleden heeft de school een nieuwe carrosserieafdeling laten inrichten met alles erop en eraan, zowel wat voorbewerken als spuiten betreft.

De École Pierard stelt zijn installaties voor opleidingen ook ter beschikking aan klanten van het Bedrijf Sikkens. In ruil mogen de leerkrachten hun opleidingen volgen. Zo zijn ook zij mee met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van spuiten. Qua machines zouden een meetbank en een modern puntlastoestel toch nog welkom zijn.

Vanaf het 6e en het 7e jaar lopen de leerlingen 10 weken lang 2 dagen per week stage in een garage.
Ofwel stelt de school een stageplaats voor aan de leerling, ofwel komt hij zelf met een voorstel. In elk geval is een positieve ingesteldheid van de garage tegenover de leerling noodzakelijk en moet die hem fatsoenlijk materiaal en een degelijke omkadering bieden. 

De leerkracht brengt per stage 2 keer een bezoek aan de garage: een controlebezoek en een evaluatiebezoek. Zo behoudt de school het contact met het bedrijfsleven. Op het einde van het jaar zetelen de mecaniciens in de kwalificatiejury.

De stagiairs aan het woord

Sylvain Latran, 19 jaar, "Een passie voor goed afgeleverd werk"

Als je met Sylvain over carrosserie begint, licht zijn blik op. De passie voor het beroep heeft hij meegekregen van zijn vader die thuis al wat gereedschap had. Sylvain heeft aan de École Pierard het 3e en het 4e jaar automechanica gevolgd. Pas in het 5e jaar volgde hij lessen carrosserie.

Zijn ervaring ...
Hij verkiest de voorbewerking en het eindresultaat. Voor alles van A tot Z kunnen zorgen en de afwisseling van de verschillende stadia. Maar omdat hij een passie heeft voor goed afgeleverd werk, neemt hij graag zijn tijd en vindt hij het een beetje jammer dat ze er in een bedrijf bij de leerlingen op aandringen om snel te werken, wat ten koste gaat van de kwaliteit.

Zijn toekomst ...
"Ik droom van een leven in de carrosserie en om ooit een eigen bedrijf te hebben."

Kevin Vissers, 17 jaar, "Ik herstel het liefst auto’s"

Zijn ervaring ...
"Je leert beter in een garage en er is een grotere motivatie, omdat je voor echte klanten werkt. We werken samen met alle arbeiders van de garage, we leren van iedereen een beetje."

Zijn toekomst ...
Na zijn leertijd wil Kevin in een carrosserieafdeling werken ... dat is een goed teken!

Thomas Evrard, 19 jaar, "Elke dag is anders …"

Na zijn secundair diploma boekhouding maakt Thomas zijn kinderdroom waar en begint hij aan een opleiding carrosserie.

Zijn ervaring ...
"Elke dag is hier anders: nieuwe stukken voorbewerken om te spuiten, een bumper vervangen. Het plaatwerk is mijn favoriet, maar garagepoorten doe ik helemaal niet graag! :-) Wat leuk is in een garage, is dat je gereedschap kan gebruiken dat je niet in het schoolatelier hebt, en zien hoe ze werken, zoals de inductiemachine om alles wat kleeft weg te halen."

En morgen ...
Zijn toekomst ziet Thomas als zelfstandige met, waarom niet, ooit zijn eigen carrosseriebedrijf ...