Terug naar het overzicht

Bedrijf in de kijker - 92% recyclage: een uitstekend rapport

Volgende

Jaarlijks worden in België tienduizenden nieuwe auto’s verkocht. Dat betekent natuurlijk dat er ook tienduizenden worden afgedankt. Iemand een idee over wat er met al die auto’s gebeurt? We trokken op onderzoek en belandden in Menen.

Sloop

Recyclage

Menen is zo vlak als een pannenkoek, maar wanneer we plots bergen zien opdoemen, weten we dat we op onze bestemming zijn. Het zijn bergen van opgestapeld schroot. De grijparmen van een gigantische kraan gaan vervaarlijk heen en weer. Het eerste wat Vanessa Van Lierde, communicatieverantwoordelijke van Galloo, doet, is ons een helm in de hand stoppen.

Tussen afgedankte stofzuigers en kubussen van samengeperste drankblikjes leidt ze ons naar de achterkant van het terrein. Daar staan honderden auto’s te wachten. Op wat? "Op de sloop."

Valorauto is een onderdeel van de groep Galloo, die actief is in de recyclage-industrie. Zij verwerken tal van afvalstromen, onder andere uit containerparken. Op een andere site slopen ze afgedankte schepen. Maar hier dus ook auto’s. 

Aanvaardingsplicht

Vooraleer we echt gaan slopen, geeft Vanessa nog een korte introductie: "Vroeger bestonden auto’s hoofdzakelijk uit staal. Een deel werd gerecycleerd in de staalindustrie. Vandaag zijn auto’s lichter en zitten er veel meer materialen in. Aluminium, zink, kunststoffen, rubber, glas, textiel, enz. In 2000 heeft Europa een richtlijn opgesteld om auto’s vakkundig te ontmantelen en al dat kostbare materiaal zo goed mogelijk te hergebruiken. Daarom hebben garages en constructeurs vandaag een aanvaardingsplicht.
Zelfs als je geen nieuwe auto koopt, moeten zij een oude auto kosteloos aanvaarden. Die gaat naar één van de erkende centra. Zelf hebben we vestigingen in Vlaanderen en Wallonië. Wij controleren de papieren en schrijven de auto uit. Wie dus hoopt hier nog een oud karretje te vinden om op te lappen, moeten we teleurstellen. Wel lenen we soms een auto aan een school in de buurt om te gebruiken als lesmateriaal."

Hoe ziet zo’n autobegrafenis eruit?

Recyclage

Stap 1: depollutie

"Eerst worden de auto’s vakkundig gestript", toont Vanessa ons. "Depollueren wil zeggen dat we alle gevaarlijke stoffen uit de auto verwijderen. Eerst de accu, dan de restjes benzine of diesel, de olie, de koelvloeistof en de sproeivloeistof. Ook de katalysator en de banden gaan eraf. Om de aircovloeistoffen correct te verwijderen, hebben onze mensen zelfs een extra opleiding moeten volgen. Een certificaat is wettelijk verplicht om dit werk uit te voeren. Het is dus belangrijk dat dit allemaal goed gebeurt. Een restje van een gevaarlijke stof kan in de volgende fase immers vuurwerk geven. Letterlijk dan …"

Stap 2: samenpersen

"Hier persen we de gestripte auto’s samen. Dit doen we vooral om het transport naar de volgende fase makkelijker te maken. Het sproeisysteem is belangrijk om stof te vermijden."

Stap 3: shredderen

"Een shredder is een enorme installatie waarin de wrakken met een soort hamers vermalen worden. Dit gaat enorm snel, in 30 seconden is de klus geklaard. Wat overschiet is amper een hand groot. Dan volgt de belangrijkste fase. Met een magneet halen we eerst het ijzer eruit. De andere materialen worden gescheiden via spitstechnologie. Simpel uitgelegd: in een vloeistof zijn er sommige metalen en stoffen die bovendrijven, terwijl andere naar de bodem zakken. Zo kunnen we ze scheiden. Wij liggen hier vlak aan de Leie en transporteren die gescheiden materialen vaak met boten naar andere bedrijven voor hergebruik."

Het rapport

"Voorlopig zijn we wettelijk verplicht om 85% van een auto te recycleren. Dit gebeurt vooral door de materialen te scheiden, waardoor ze hergebruikt kunnen worden. Een kleiner deel gebruiken we als brandstof en wordt dus gerecupereerd in de vorm van energie. Ook in de cementindustrie of de wegenbouw komen soms materialen uit autowrakken terecht. Op dit moment zitten wij met Valorauto aan 92% recyclage. Een heel mooi resultaat. Maar tegen 2015 verplicht Europa alle erkende centra om naar 95% te gaan. We hebben dus nog huiswerk."

Een job met toekomst

"Voor het depollueren van auto’s zijn we regelmatig op zoek naar mensen met een opleiding autotechnieken. Logisch, wie weet hoe een auto in elkaar zit, is ook het best geplaatst om hem weer uit elkaar te halen. Het is niet altijd evident om geschikte kandidaten te vinden. Een beetje begrijpelijk, want jongeren gaan natuurlijk naar school met het idee om auto’s te herstellen, niet om ze af te breken. Maar bepaalde materialen zijn niet eindeloos beschikbaar en recyclage zal steeds belangrijker worden. Een job in de recyclage-industrie is dus een job met toekomst!"