Terug naar het overzicht

Pechverhelping vanop afstand

Volgende

Een storing verhelpen zonder de auto zelfs maar te zien. Het lijkt technologische sci-fi, maar de systemen die het mogelijk maken komen in ijltempo op de markt. Verschillende bedrijven werken volop aan systemen die het mogelijk maken een storing aan een auto vanop afstand te verhelpen. Ze richten zich niet alleen tot technici, maar ook tot de automobilisten zelf.

Via smartphone

Een storing en geen autotechnicus in de buurt? Dan biedt uw smartphone of tablet misschien raad. Verschillende bedrijven werken aan een applicatie voor smartphones en tablets die raad weten bij een storing. Zulke systemen bestaan uit een combinatie van een app en een OBD-stekker. U stopt gewoon de OBD-plug in, waarop de app systeemgroepen vanop afstand kan testen en eventueel resetten. Onder andere Texa, Dec en Delphi werken aan een dergelijk systeem. 

Telefoontje naar de garagist

Zo’n systeem kan natuurlijk niet alle storingen oplossen. Maar een correcte diagnose kan wel bepalen of u nog rustig kan doorrijden naar uw garage, of dat u een pechverhelpingsdienst moet bellen. Een telefoontje naar uw garagist kan daarover uitsluitsel brengen wanneer u over een diagnose beschikt. Op die manier kan eventuele verdere schade aan uw wagen voorkomen worden. En indien nodig kan de garagist meteen de nodige onderdelen al bestellen, nog voordat uw wagen zijn garage inrijdt. 

Dienst voor garagisten

Andere diensten, zoals het Nederlandse Jifeline, richten zich dan weer meer op monteurs. Die kunnen een beroep doen op assistentie wanneer ze zelf de nodige kennis of apparatuur ontberen om een bepaalde diagnose te stellen. Ook deze dienst werkt met een OBD-plug en een app. Vervolgens neemt de helpdesk van het bedrijf de wagen over en test deze het systeem vanop afstand. De technicus kan intussen rustig een andere klus uitvoeren. 

Bron: http://www.automotive-werkplaats.nl/equipment/diagnose-apparatuur/item/15660-diagnose-op-afstand-komt-dichtbij