Terug naar het overzicht

EDUCAM maakt je wegwijs in de hybridetechnologie

Volgende

Kennis van de hybridetechnologie – en dan zeker van de veiligheidsaspecten – wordt alsmaar belangrijker. Daarom werkte EDUCAM, het opleidingscentrum van en voor de autosector en aanverwante sectoren, voor leerkrachten én voor leerlingen, dit artikel uit. Check maar!

De auto van de toekomst moet vooral milieuvriendelijk zijn en zuinig omspringen met de schaarse fossiele brandstoffen. De hybrideauto, een auto met minstens twee energiebronnen voor de aandrijving (bijvoorbeeld een verbrandingsmotor en een elektromotor met accu), voldoet aan deze eisen. Je mag erop rekenen dat hij alsmaar populairder wordt. Een zuiver elektrische wagen is nóg milieuvriendelijker. En zo’n elektrowagen is allang niet meer dat trage autootje van jaren geleden. Dat laat EDUCAM je aan den lijve ondervinden.

Hybride technologie / La technologie hybride

Op een auto-evenement bij jou in de buurt

Nog niet overtuigd van de power van een hybridewagen of een elektrische auto? Laat de EDUCAM-opleidingen dan naar je toekomen! Vraag je leraar vriendelijk maar kordaat om contact op te nemen met het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) in jouw provincie. Het RTC zal vervolgens contact opnemen met EDUCAM. Vergeet ook niet langs te lopen op EDUCAM-events (auto-events, stands, infomomenten …) Daar krijg je demonstraties en videobeelden te zien over de werking en het belang van deze nieuwe aandrijftechnologie. Je kan er ook terecht met al je vragen over het onderwerp.

Wist je dat?

Als een hybridewagen botst, de accu meteen automatisch afgekoppeld wordt.

Lees meer >

Een dagje les over de hybridewagen

EDUCAM heeft nog meer voor jou in petto. Laatstejaars in het autotechnisch onderwijs kunnen immers een dag les krijgen over de technologie van hybridewagens en elektrische auto’s. Dat kan in een opleidingsplaats van EDUCAM.
Op het programma staat:
Het groeiende belang van hybride- en elektrische auto’s: de voorraad fossiele brandstoffen wordt steeds kleiner en de uitstoot van ongewenste gassen en deeltjes heeft een negatief effect op onze gezondheid en het milieu … 
Basiskennis elektriciteit: hoe zit een elektrische stroomkring in elkaar? Wat is spanning, stroom, vermogen en energie? Wat is gelijkstroom/wisselstroom? 
Veiligheid: hoe ga je om met een spanningsbron tot wel 600 volt? Wanneer moet je  elektrohandschoenen dragen? Hoe kan je de batterij ontkoppelen? Hoe moet je een accu blussen als er brand uitbreekt? 
Gereedschap: wat is een isolatiemeter? Mag je lassen aan een hybridewagen?
Het batterijpakket: de ene accu is de andere niet. De meest gebruikte accu's zijn opgebouwd uit nikkelmetaalhydridecellen of lithium-ioncellen. Beide accutypes hebben hun specifieke eigenschappen en moeten dus op een andere manier worden behandeld. In elk geval is de accu de energiebron, het hart, van het aandrijfsysteem. Je leert dan ook waarom het hoge spanningscircuit automatisch wordt afgesloten als bijvoorbeeld de airbag van de wagen afgaat, waarom de koeling van de accu zo belangrijk is en hoe het aircosysteem in een elektrische wagen is opgebouwd. 
Het remsysteem: wat is regeneratief remmen? 

Als je dit programma doorlopen hebt, ken je alle basisbouwstenen van een hybride- en elektrische auto. Maar de kunst is natuurlijk om al die onderdelen met de verbrandingsmotor samen te voegen tot één optimaal werkend geheel.
Met deze bouwstenen zijn immers verschillende structuren mogelijk. Als de wielen direct mechanisch door de verbrandingsmotor én door de elektromotor aangedreven kunnen worden, heb je een parallelle aandrijving. Bij aandrijving in serie gebeurt de directe mechanische wielaandrijving alleen door de elektromotor(en). De verbrandingsmotor is in zo’n systeem verbonden aan een elektromotor die als generator werkt.
Een andere structuur is die van de gecombineerde aandrijving, of ook wel serie-parallelstructuur genoemd. Hoe deze complexe structuur werkt, leggen de mensen van EDUCAM met plezier uit aan de hand van een praktische opstelling.

Hybride technologie / La technologie hybride

Je kan hybridevoertuigen ook in klassen verdelen op basis van de rol die de verschillende onderdelen spelen. Een hybrideauto met een krachtige verbrandingsmotor en zwakke elektromotor met accu is niet hetzelfde als een hybridewagen met een krachtige elektromotor, voldoende accu’s en een kleine verbrandingsmotor om de wagen bij lange trips van energie te voorzien.

Bij een full hybrid kan de wagen bijvoorbeeld ook even volledig elektrisch rijden. Bij een mild hybrid speelt de elektromotor alleen een ondersteunende rol: hij springt de benzinemotor bij wanneer die extra kracht nodig heeft (om te accelereren bijvoorbeeld).

Steek zelf de handen uit de mouwen

De lessen van EDUCAM zijn geen saaie theorielessen. Je mag ook zelf de elektrohandschoenen aantrekken om metingen en ingrepen uit te voeren. En daarvoor brengen de instructeurs van EDUCAM de gloednieuwe Mitsubishi iMiev mee. Da’s een volledig elektrische auto die qua prestaties niet meer hoeft onder te doen voor een auto met verbrandingsmotor. Jouw testauto is dus meteen het neusje van de zalm.

Geef je mening