Terug naar het overzicht

Vrachtwagens remmen met luchtdruk

Volgende

Wat maakt vrachtwagens zo anders maakt dan gewone auto’s? Het grote verschil is lucht, lucht in plaats van vloeistof. Lucht om te veren en lucht om te remmen.

Voor een goed begrip

Maar wat bedoelen we eigenlijk precies met de term ‘vrachtwagen’? En wat is het verschil met bedrijfsvoertuigen en bestelwagens? Wel, alle voertuigen bedoeld voor goederenvervoer met een maximaal toegelaten gewicht boven de 3.500 kilogram worden vrachtwagen genoemd. Wegen ze minder, dan zijn het bestelwagens of lichte vrachtwagens. Bedrijfsvoertuigen is dan weer een verzamelnaam voor vrachtwagens en bestelwagens. Het maximale toegelaten gewicht is de optelsom van het gewicht van het voertuig, van de inzittenden en van de lading. In ons land is dat maximale gewicht voor vrachtwagens 44 ton. In het internationale verkeer binnen de EU geldt een maximum van 40 ton.

Vrachtwagens in cijfers

Vrachtwagens zijn maximaal 4 meter hoog en 2,55 meter breed. Een vrachtwagencombinatie bestaat
meestal uit een trekker met oplegger. Samen mogen ze maximaal 16,50 meter lang zijn. Zo’n oplegger rust vooraan met zijn kingpin op de koppelschotel van een trekker en heeft één of meer assen achteraan. Soms wordt aan de trekhaak van de vrachtwagen nog een extra aanhangwagen gekoppeld. Hun maximaal toegelaten lengte is 18,75 meter.

Wist je dat?

Een vallende waterdruppel de ideale aerodynamische vorm heeft.

Lees meer >

Remmen met luchtdruk

Lucht is overal. En lucht bestaat uit massa’s kleine luchtdeeltjes die samendrukbaar zijn. Ideaal dus om druk te creëren. Dat moet ook de Engelse ingenieur George Westinghouse gedacht hebben toen hij op zoek ging naar een veilig luchtremsysteem. En zijn uitvinding is even briljant als eenvoudig: met een compressor bouw je luchtdruk op in de remleidingen. Die luchtdruk zorgt ervoor dat de remschoenen

of remblokken2 loslaten. Remmen doe je dus door lucht te laten ontsnappen, waardoor de luchtdruk afneemt en de remmende elementen aangrijpen. Een fantastische vondst die het systeem heel veilig maakt. Want wat gebeurt er als een van de remleidingen lekt raakt? Dan vermindert de luchtdruk en remt het voertuig af. Net het omgekeerde dus van wat er met een lekkend hydraulisch systeem gebeurt.

De uitvinding van Westinghouse werd in 1869 voor het eerst in treinen toegepast, later in een aangepaste versie ook in vrachtwagens. En waarom niet in personenwagens? Omdat luchtdrukremsystemen uit te veel en uit te grote onderdelen bestaan. Gewone auto’s zijn daar te klein voor. Ga zelf maar na.

In beeld

1. Compressor

De compressor is een luchtpomp die lucht aanzuigt en die lucht door het hele remsysteem verspreidt. Omdat samengeperste lucht een hoge temperatuur heeft, wordt ze door een metalen koelleiding gekoeld.

2. Drukregelaar

Als de druk in de compressor te hoog oploopt, wordt de overtollige lucht door de drukregelaar
meteen naar buiten afgeblazen. Op die manier houdt de drukregelaar de luchtdruk tussen de 7,2 en de 8,1 bar. Als de luchtdruk onder de minimale grens dreigt te zakken, gaat de compressor via de drukregelaar extra lucht leveren aan de rest van het systeem.

3. Luchtdroger

De luchtdroger haalt het vocht uit de aangezogen buitenlucht en voert
dat via de ontluchting naar buiten af. Vocht is immers een vijand van
de luchtdrukrem. Stel je voor dat vocht zich ophoopt en bij stevige vorst bevriest
zodat de lucht niet meer in de remcilinder raakt.

4. Vierkringsbeveiligingsventiel

Dit ventiel verdeelt de aangevoerde lucht over de vier kringen. Als één van de kringen uitvalt wordt de lekke kring afgesloten en kan op de andere kringen toch nog worden geremd. De klep beveiligt de intacte kringen dus tegen een drukdaling.

5. Luchtketels

De luchtketels zorgen ervoor dat elke kring een voorraad lucht heeft, zodat de vrachtwagen verschillende keren kan remmen zonder dat de compressor telkens meteen weer nieuwe lucht moet aanvoeren.

6. Handbediend ventiel

Dit is de handrem van de vrachtwagen.

7. Achterremcilinder

De achterremcilinder bedient de remschoenen of remblokken van de achterremmen.

8. Automatische remkrachtregelaar

Er is veel meer remkracht nodig om een zwaarbeladen trekker-opleggercombinatie af te remmen dan om alleen een trekker tot stilstand te doen komen. De automatische remkrachtregelaar past de remkracht aan de beladingstoestand van de vrachtwagen aan. Door het verschil in afstand tussen chassis en as bij laden en ontladen wordt de remdruk traploos geregeld.

9. Voetbediend ventiel

Dit is de voetrem van de vrachtwagen.

10. Voorremcilinder

De voorremcilinder bedient de remschoenen of remblokken van de voorremmen.

Geef je mening