Terug naar het overzicht

SMART zoveel meer dan een ART

Volgende

Even wat technische kennis bijtanken over de slimste technieken van de koetswerkhersteller. SMART staat voor Small to Medium Area Repair Techniques, ofwel reparatietechnieken voor kleine tot middelgrote oppervlakten. Kortom, herstellingen van deuken, krasjes, sterretjes of lakschade.

SMART technieken / techniques SMART

Een sterretje

Wat?
Een barstje in de voorruit kan bij het dwarsen van een overweg of bij een andere schok plots groter worden. Of kan bij vrieskoude verder barsten.

De normale procedure?
Een nieuwe voorruit plaatsen. Daarbij moet de oude volgens de regels van de kunst verwijderd worden en de nieuwe op de juiste plaats gekleefd en gemonteerd worden. Het is altijd opletten geblazen dat de ruit tijdens het werk niet meer verschuift, want anders kan er water binnensijpelen. Deze klus neemt al snel 2 à 3 uur in beslag. De oude ruit is voor de afvalberg.

SMART?
Met een speciaal ontworpen toestel worden enkele druppels van een vloeistof in het gebarsten glas geïnjecteerd. De vloeistof verbindt de glasdeeltjes opnieuw met elkaar. Met een UV-lamp en UV-stralen wordt ze hard gemaakt, zodat de barst niet meer kan vergroten en de ruit zijn stevigheid herwint.

Voordelen?
Een half uurtje werk, een mooi resultaat, veel goedkoper, geen ruit op de afvalberg en geen risico op insijpeling van water. Beperking: sterretjes groter dan een muntstuk van 2 euro kunnen niet op deze manier hersteld worden.

 

Wist je dat?

Op de carrosserie werken is best een creatieve job.

Lees meer >

Een deukje

Wat?
Kleine deukjes kunnen vele oorzaken hebben, zelfs een eikel die uit een boom valt, recht op het dak van je auto.

De normale procedure?
Vroeger zou een koetswerkhersteller deze deukjes uitdeuken met hamer en tas of uittrekken met een spotter. Nadien moet hij nog plamuren, schuren, grondlak spuiten en aflakken. Al snel 10 uur werk plus de producten.

SMART?
Uitdeuken zonder dat er moet herspoten worden. De vakman zal zo weinig mogelijk demonteren en de deukjes van onderuit als het ware ‘uitmasseren’ naar boven toe. Daarvoor heeft hij twee tools: een wringijzer en een speciale lamp die hij gebruikt om te ‘lezen’ waar de tip van zijn wringijzer zich bevindt.

Voordelen?
Het gaat veel sneller. Er komen geen spuitproducten meer aan te pas, geen stof, geen lopers, geen afval. Er is ook geen kleurverschil op de auto. Opnieuw geldt een belangrijke beperking: de deuk mag niet groter zijn dan een muntstuk van 2 euro en de deuken mogen geen lakschade hebben.

SMART technieken / techniques SMART

Een kras

Wat?
Een diepe kras waarbij een stukje lak weg is. 

De normale procedure? Vroeger zou een koetswerkhersteller de kras uitwrijven, nieuwe grondlak aanbrengen, schuren, het hele paneel mat zetten, dan afplakken en volledig lakken. Dit proces is zeer tijdrovend en dus niet echt budgetvriendelijk.

SMART? 
Spot repair, ofwel de beschadiging lokaal herstellen. Eerst zal de vakman op een zo klein mogelijke oppervlakte grondlak aanbrengen. Vervolgens zal hij deze mat zetten. Op die zone zal hij blanke lak spuiten met toevoeging van een uitspuitverdunner, zodat deze zich als het ware versmelt met de originele fabriekslak. Daarvoor gebruikt hij een klein spuitpistooltje met minder hoge druk, waardoor het verbruik tot het minimale beperkt wordt. Vervolgens zal hij de blanke lak uitharden met een IRdroger en dan de uitspuitzone oppoetsen door ze te polijsten.

Voordelen? 
Maximaal een tweetal uren werk. Veel minder producten en dus minder afval. De auto behoudt ook zijn originele fabriekslak. Ook deze herstelling heeft beperkingen: zo mag de te spuiten zone niet groter zijn dan een A4. Anders is het geen spot repair maar een panel repair, zonder de unieke voordelen van de SMART-techniek.

Conclusie

SMART-technieken zijn niet altijd mogelijk. Maar als het kan, zijn ze sneller, goedkoper én milieuvriendelijker dan de klassieke technieken.

SMART is specialistenwerk. Niet iedereen kan of wil deze SMART-herstellingen doen. Het vergt heel wat vakkennis om ze onder de knie te krijgen. Bovendien is er ook aangepaste apparatuur voor nodig. Daardoor is SMART een specialiteit geworden, een vak apart onder de koetswerkherstellingen.

SMART-technieken / les techniques SMART

Andere voorbeelden van SMART-technieken

Kleine krassen herstellen
Kleine krasjes van een struik of een boekentas kunnen makkelijk weggewerkt worden zonder te herspuiten. Hiervoor gaat de vakman de laklaag opnieuw oppolijsten. Zo verwijdert hij de bovenste, verweerde laag en kan hij de onderliggende laag weer oppoetsen tot ze egaal is en blinkt.

Kunststof herstellen
Een scheur in een bumper of een gebroken koplampbevestiging kan snel en efficiënt gelast worden. Zo worden nieuwe, dure stukken vermeden en hoeven de oude niet op de afvalberg. Bij deze SMART-techniek is het gelaste onderdeel even sterk als voordien. De techniek kan toegepast worden op alle kunststofonderdelen. De vakman gebruikt hiervoor een speciaal lastoestel waarbij de te lassen kunststofsoort als toevoegmiddel gebruikt wordt.

Niet gespoten structuuronderdelen herstellen
Deuren en bumpers hebben soms extra structuren in kunststof. Ook deze kunnen met de SMART-techniek plaatselijk bijgewerkt en bijgespoten worden zonder dat er aan de structuur en de kleur iets verandert.

Lichtmetalen velgen herstellen
Een lichtmetalen velg is het sieraad van een wagen. Schade door stoepranden kan plaatselijk bijgewerkt worden. Krassen vult een vakman op met een gel die hard wordt na het aanbrengen van een activator. Daarna kan de velg perfect geschuurd worden en nieuwe lak krijgen via spot repair.

Interieurherstelling
Een brandplek van een sigaret, een klein scheurtje in de bekleding, een kras in het dashboard, slijtageplekken in lederen zetels of inbraakschade kunnen ook met SMART-technieken hersteld worden in exact dezelfde kleur. Speciale velourstinten en leatherlookproducten zijn daarvoor de aangewezen methode.

Koplamprestyling
Krassen op koplampen zijn niet enkel een esthetisch probleem maar ook een gevaar voor de veiligheid. Ze kunnen perfect verwijderd worden, waardoor de zichtbaarheid in het donker weer optimaal is. Er zijn twee technieken: na het afschuren van de gele PCB-laag kan men de koplamp herspuiten met een speciale kras bestendige transparante lak ofwel kan men de koplamp polijsten met de daartoe voorziene producten van de leverancier. Een nieuwe afwerkingslaag beschermt de koplamp tegen UV-straling.

Geef je mening