Terug naar het overzicht

Hoe werkt een remsysteem?

Volgende

Of een rit nu kort of lang is, een auto moet vaker vertragen of stoppen dan je denkt: bij een kruispunt, voor een zebrapad, bij het ingaan van een bocht. Vaak is gewoon gas minderen niet genoeg en dus moet je zelf ingrijpen.

Hoe werkt een remsysteem?

Schijfrem

Vandaag hebben de meeste auto’s op hun twee voorwielen een schijfrem. Als je het rempedaal induwt, drukt het systeem een paar remblokken tegen het draaiende wiel. Of beter gezegd, tegen de gietijzeren remschijf die vasthangt aan het wiel.

Nu moet je weten dat er heel grote krachten nodig zijn om een wagen af te remmen. Om een auto van 1000 kg bij een snelheid van 130 km/u te doen stoppen, heb je al een remvermogen van 200 pk nodig. Door de enorme wrijving tussen remblokken en remschijf kan de temperatuur daarbij oplopen tot 800°C. Daarom verschijnen keramische remschijven nu als nieuwste snufje op de markt.

Door de wrijving slijten de remblokken af. Maar een auto met versleten remblokken is een gevaar op de weg en daarom hebben ze slijtage-indicatoren. Dat zijn koperen draadjes die een verklikkerlichtje op het dashboard doen branden als ze door slijtage aan de oppervlakte komen. Die remblokken worden trouwens in remklauwen gemonteerd. Omdat die bij sportievere wagens zichtbaar zijn, worden ze daar vaak in een opvallende kleur geverfd.

Hoe werkt een remsysteem?

Trommelrem

Trommelremmen zitten in het wiel zelf en nemen daarom minder ruimte in. Ze werken ook niet met remblokken die buiten het wiel gemonteerd zijn, maar met remschoenen die van binnenuit tegen de remtrommel geduwd worden. Daar zorgt de wielcilinder voor die tussen de remschoenen in zit. Veren zorgen er dan weer voor dat de schoenen weer vrijkomen als je de remdruk verlicht.
De voorwielen worden altijd het sterkst afgeremd. Logisch, want als een auto vertraagt, verschuift alle gewicht naar voren. De remverhouding tussen voor- en achterwielen is daarom meestal 60%-40%. Schrijfremmen kunnen een grotere belasting aan dan trommelremmen en worden daarom meestal op de voorwielen gemonteerd.
Achteraan zitten trommelremmen, al hebben sommige sportievere wagens ook daar schijfremmen.
équipées de freins à disques au niveau des roues arrière.

Quiz

Welke onderdelen van het remsysteem verslijten het snelst?

Met één trap op een rempedaal doe je een rijdende auto stoppen. Dat kan alleen dankzij een ingenieus systeem van hefbomen en hydraulische druk. Het rempedaal is immers een hefboom die de kracht van je voet naar de hoofdremcilinder overbrengt. Die is gevuld met remvloeistof en zet jouw kracht om in hydraulische druk. Die druk wordt nog ’s zeven keer vergroot door het vacuüm in de rembekrachtiger. Ook de remleidingen zijn met remvloeistof gevuld om de hydraulische kracht volgens de wet van Pascal naar de vier remcilinders te brengen. Die leidingen moeten echt perfect luchtdicht zijn. Anders verlies je druk op het remsysteem. Precies om die reden zijn de remsystemen van voor- en achterwielen van elkaar gescheiden. Alleen de hoofdremcilinder hebben ze gemeenschappelijk.

 

 

 

De remvloeistof is een synthetische of minerale olie met heel speciale eigenschappen. Ze laat zich niet
samendrukken, schuimt niet en veroorzaakt geen roest. En ze blijft altijd even vloeibaar, zowel bij heel hoge als bij heel lage temperaturen. Dat is nodig, want anders zouden je remmen bij -18°C niet meer werken. Of op een warme zomerdag spontaan aangrijpen. Na verloop van tijd neemt de remvloeistof jammer genoeg vocht en lucht uit de buitenlucht op. Lucht is samendrukbaar en vermindert daardoor de remkracht. Water geeft roestproblemen en kan zelfs gaan koken. Daarom wordt water nooit als remvloeistof gebruikt. Om de 60.000 km of om de 2 jaar wordt de remvloeistof vervangen. Daarbij wordt het hele remsysteem doorgespoeld om te voorkomen dat er vocht achterblijft dat roest kan veroorzaken.

Geef je mening