Terug naar het overzicht

Een betere verlichting voor wagens

Volgende

De laatste tijd hebben autoconstructeurs systemen ontwikkeld die de grootlichten automatisch kunnen aanpassen. De verlichting werd al heel wat verbeterd, eerst met de automatische lichtinschakeling bij het vallen van de duisternis en vervolgens met xenonverlichting en meedraaiende koplampen met bochtverlichting. In de nabije toekomst zullen er erg gesofisticeerde adaptieve LED-koplampen op de markt komen.

Een goede wegverlichting is essentieel om 's nachts te rijden. De koplampen zijn echter ook onmisbaar in regenweer, bij mist of wanneer het sneeuwt. Constructeurs zijn al sinds de jaren 90 hard aan het zwoegen op de verlichting. Eerst kwamen ze op de proppen met xenonverlichting, waarmee een natuurlijker licht wordt verspreid. Xenonverlichting is verplicht gekoppeld aan een automatische lichtbundelhoogteregeling. Meerdere modellen bieden vandaag ook bochtverlichting aan, waarbij het mistlicht dat aan de binnenzijde van de bocht ligt, ingeschakeld wordt. Er zijn zelfs verlichtingssystemen op de markt die de beweging van de auto volgen. Systemen die sinds het begin van deze eeuw meer en meer verschijnen.
Maar de toekomst is aan de LED- en laserverlichting.

Verlichting voor auto's

Dynamische verlichting

De constructeurs zullen nog verder gaan. Ze doen er alles aan om de veiligheid bij het rijden in het donker te verbeteren. Wie leert rijden, stoot daarbij op het hoofdstuk over het wisselen tussen dim- en grootlichten. Soms wordt het wisselen tussen dim- en grootlichten door verstrooidheid of onopmerkzaamheid vergeten, wordt er geaarzeld, of wordt er de voorkeur aan gegeven de grootlichten ingeschakeld te laten bij het naderen van een beter verlichte zone. Dit kan soms een veiligheidsrisico veroorzaken. Een obstakel kan niet gezien worden, of een tegenligger zou verblind kunnen worden. BMW, en niet veel later ook Audi, Mercedes en andere concurrenten, hebben onlangs een systeem ontwikkeld voor automatische omschakeling van groot- naar dimlichten (en omgekeerd) zonder dat de chauffeur een handeling moet doen.

Verlichting voor auto's

Automatische omschakeling

De technologie heet 'Glare-free High Beam Assistant' en kan vertaald worden als 'anti verblindende grootlichthulp'. Een kleine camera zit verborgen in de steun van de achteruitkijkspiegel en detecteert de verlichting van andere voertuigen. Zowel koplampen als achterlichten. Bij het naderen van een andere weggebruiker neemt de intensiteit van de verlichting af opdat deze niet verblind zou worden. De camera merkt ook het omgevingslicht op, zodat er niet met grootlichten in de stad of op goed verlichte stukken wordt gereden. De overgang tussen grote en dimlichten gebeurt op een meer vloeiende manier dan bij een manuele omschakeling. Waarom?

Simpelweg omdat de lichtbundel zich langzaamaan aanpast door lager te schijnen en de lichtintensiteit te verlagen. En vice versa. Het systeem is erg doeltreffend, want het laat toe om langer de directe omgeving van de wegen te verlichten en andere chauffeurs worden niet verblind. De praktijk leert dat bestuurders van voertuigen die dit systeem hebben, hun grootlichten dikwijls te laat uitzetten.

Wist je dat?

Zwakke weggebruikers zonder reflecterende kledij 'onzichtbaar' zijn tot op het laatste moment.

Lees meer >

Het gevaar opsporen

Om een voetganger, fietser of wild dier op de weg tijdig op te merken, bestaat er een nachtvisiesysteem met infraroodcamera. In de praktijk is dit systeem echter niet echt ergonomisch en zorgt het voor afleiding. De blik moet van de weg afgewend worden om op een scherm te kijken. Duitse ingenieurs bedachten daarom een gericht verlichtingssysteem. De technologie heet 'Dynamic Light Spot' en bundelt de verlichting. Concreet: een boordcomputer in de wagen kan de aanwezigheid van voetgangers waarnemen. Er wordt dan automatisch een lichtbundel op de voetgangers gericht. Dit verhoogt in grote mate de veiligheid. De zwakke weggebruikers zonder reflecterende kledij zien automobilisten namelijk niet rijden. 

Verlichting voor auto's / Éclairage pour voitures

Leve de LED's

BMW heeft een systeem van koplampen met volledige LED-verlichting ontwikkeld voor de 6-reeks. Het voordeel is dat de LED's minder energie verbruiken dan de 'ouwe getrouwe' halogeenlampen en xenonlampen. Vandaag zet ook Opel een grote stap vooruit dankzij een 'intelligente' technologie die in volle ontwikkelingsfase zit. De constructeur stelt binnenkort de verlichting met LED-matrix voor. Elk element is in zekere zin onafhankelijk van het andere. Zo is het mogelijk om lichtbundels te projecteren met verschillende vormen. Er kunnen zelfs zones 'gedimd' worden. Dimlichten of grootlichten bestaan niet langer. De wagen gebruikt steeds dezelfde lichtbundel. Deze wordt, zoals bij de grootlichthulp, voortdurend aangepast.

Hoe werkt het? Eerst en vooral werkt de matrixverlichting samen met de frontcamera die zich tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel bevindt. De sensoren detecteren lichtbronnen. Het systeem schakelt de verlichting in die zone volledig uit, maar blijft de rest van de weg steeds maximaal verlichten. Op die manier worden de andere weggebruikers niet verblind, maar blijven de obstakels voor of naast de wagen perfect zichtbaar. De 'gedimde' zone wordt aangepast naarmate de wagen zich dichter bij of verder van een lichtbron bevindt.

256 combinaties

Om dit te kunnen realiseren, kunnen er enkel dioden gebruikt worden. Elk van de twee matrixkoplampen bestaat uit vier lichtsegmenten met achter elk segment vier afzonderlijke lichtbronnen. Deze kunnen onafhankelijk van elkaar in- of uitgeschakeld worden. Zo zijn er zestien combinaties mogelijk per koplamp. Aangezien elke koplamp onafhankelijk werkt van de andere, zijn er op die manier 256 verschillende verlichtingsmogelijkheden. De aanpassingen gebeuren in realtime en erg snel, waardoor de chauffeur er niets van merkt. De bestuurder profiteert zo van een steeds goed verlichte weg. Zodra deze technologie aangeboden zal worden, zal er een evolutie naar de laserverlichting plaatsvinden. Elke innovatie zorgt voor een betere wegverlichting en voor minder energie- en brandstofverbruik.

De technologieën die momenteel beschikbaar zijn of in de toekomst voorzien zullen worden, tonen aan dat de lampen van de allereerste wagens nu echt verouderd raken. De halogeenlampen die meerdere decennia lang toelieten om ’s nachts gemakkelijker te kunnen rijden, moeten stilaan plaats ruimen voor minder energieverslindende, beter verlichtende lampen met duizenden-een mogelijkheden, niet in het minst qua design.

Geef je mening